A
„National Society Of Radio Controlled Aerobatics
(www.nsrca.org)
Trimming Chart (www.nsrca.org/trimA.htm)”
fordítása
Ez
az eljárás feltételezi, hogy a modell (geometriailag) tökéletesen
épített, szárny merőleges a törzsre, vízszintes vezérsík párhuzamos a
szárnnyal, függőleges vezérsík merőleges a vízszintes vezérsíkra. A
motor le- és elhúzatása, állásszög, súlypont a terven feltüntetett
értékűre legyen beállítva. A szárnyak csavarodástól mentesek legyenek
(ellenőrzése állásszögmérővel) és a kétoldali magassági kormány
tökéletesen együtt mozogjon (ellenőrzés kitérésmérővel). A javasolt
repülési teszteket szélcsendes időben kell elvégezni. Állítás előtt
mindent kétszer kell ellenőrizni!
A
repülőmodell beállítás legfontosabb lépése a megfelelő súlypont
helyzet megtalálása. Ennek mindenképpen jónak kell lennie minden
repülőn függetlenül a konstrukciótól és súlytól. Éppen ezért fontos
az alábbi segédlet által javasolt sorrend betartása.
Tulajdonság | Eljárás | Eredmény | Változtatás |
Kormányok alaphelyzete | Figyeld a kormányok hatását | Állítsd a trimmeket a vízszintes | A tolórudakat állítsd be, hogy a rádió |
Kormánykitérések nagysága | Nézd meg a teljesen kitérített | Figyeld a -Csűrő: felező felezővel: 3 -Magassági felező felezővel: -Oldalkormány: felező felezővel: vízszintes késrepülés | Állíts a kormányemelőkön, az ATV-n, |
Súlypont | 1. csinálj egy fordulót függőlegesbe | A: a gép B: a gép farka lesüllyed | A: a gép B: a gép
(Nézd meg az „A” jegyzetet |
2. tedd a hátára a gépet | A: sokat B: húzni kell a magassági kormányt | ||
Motor
| 1. Repülj vízszintesen egyenesen, majd | A: a modell B: a modell C: a modell emelkedik | A: jó B: növeld a C: csökkentsd a lehúzatást |
2. Repülj vízszintesen egyenesen, majd | A: a modell B: a modell C: a modell a futómű felé húz | ||
Állásszög | Gáz nélkül meredeken süllyedj nagy | A: a modell B: a modell C: a modell a futómű felé húz | A: jó B: növeld a C: csökkentsd a szárny vagy a |
Késrepülés
| Vízszintes repülésből fordítsd késbe a | A: a modell B: a modell C: a modell pályája a futómű felé | A: jó B: vagy vidd C: a B fordítottja |
Szárny
| 1. egyenes vízszintes repülésből tedd a | A: semelyik B: bal C: jobb szárny lóg | A: jó B: a jobb C: a bal szárnyvégre tegyél súlyt |
2. repülj vízszintesen magadtól/feléd | A: a modell B: a bal C: a jobb szárny lóg a figura után | ||
Motor elhúzatás | Repülj vízszintesen magadtól távolodva, | A: a modell B: a modell C: a modell jobbra kanyarodik | A: jó B: növeld a C: csökkentsd a jobbra huzatát |
Csűrő differenciál (differenciál: | Repülj magad felé, húzd fel | A: a gép B: a gép C: a gép iránya a csűrés irányába | A: jó B: növeld a C: csökkentsd a differenciált |
V állás | Vízszintes repülésből fordítsd késbe a | A: a modell B: a modell C: a modell az oldalkormány irányával | A: jó B: C: növeld a
(vagy mixelj csűrőt az oldalkormányhoz |
„A”:
ez a két eljárás a súlypont meghatározására csak hozzávetőleges
eredményt ad. Kezdd a tervező által javasolt súlypont beállítással,
vagy a MAC (mean aerodinamyc cord) 25-35% -áról. Az optimális
súlypont beállítás további figurák közbeni tesztelést igényel. Ennek
a tesztnek az eredménye csak egy jó közelítést ad.
„B”:
a segédlet e része kissé homályos az alábbiak miatt: a vízszintes
repülés fenntartásához egy szimmetrikus profilú repülőnek pozitív
(általában 1 fok alatt) megfúvási szöggel (AOA: angle of attack) kell
repülnie. Ez a pozitív szög biztosítja a felhajtóerőt a vízszintes
repüléshez. Ha a repülő az orrnehéz tartományba trimmelt (ez kell a
hosszstabilitáshoz), akkor kissé húzott magassági kormány trimmet
kíván a vízszintes repüléshez. Ugyanez igaz a 0/0 szárny/vízszintes
vezérsík szögállású gépekre is. Éppen ezért az ily módon trimmelt
repülő a kabintető felé fog húzni az egyenes elengedett kormánnyal
történő meredek süllyedésnél, mivel a magassági kormány szabályozza a
szárny megfúvási szögét.
Ezt a pozitív
megfúvási szöget (AOA) pozitív állásszög beállításával is el lehet
érni, mely nyomott magassági trimmet igényel a vízszintes repüléshez.
Így a gáz nélküli meredek süllyedés egyenes lesz elengedett
kormányokkal. Jelentős összefüggés van a szárny állásszög változás és
a súlypont helyzet között, ezért a legelőször a súlypont helyzetet
kell beállítani.
Természetesen a
repülő kitrimmelése egyéni megszokás, ízlés alapján történik, az
alapvető szabályok figyelembevételével.