A
„National Society Of Radio Controlled Aerobatics
(
www.nsrca.org)
Trimming Chart (www.nsrca.org/trimA.htm)”
fordítása



Nyomtatható PDF formátum





Ez
az eljárás feltételezi, hogy a modell (geometriailag) tökéletesen
épített, szárny merőleges a törzsre, vízszintes vezérsík párhuzamos a
szárnnyal, függőleges vezérsík merőleges a vízszintes vezérsíkra. A
motor le- és elhúzatása, állásszög, súlypont a terven feltüntetett
értékűre legyen beállítva. A szárnyak csavarodástól mentesek legyenek
(ellenőrzése állásszögmérővel) és a kétoldali magassági kormány
tökéletesen együtt mozogjon (ellenőrzés kitérésmérővel). A javasolt
repülési teszteket szélcsendes időben kell elvégezni. Állítás előtt
mindent kétszer kell ellenőrizni!


A
repülőmodell beállítás legfontosabb lépése a megfelelő súlypont
helyzet megtalálása. Ennek mindenképpen jónak kell lennie minden
repülőn függetlenül a konstrukciótól és súlytól. Éppen ezért fontos
az alábbi segédlet által javasolt sorrend betartása.




























































































Tulajdonság



Eljárás



Eredmény



Változtatás



Kormányok alaphelyzete



Figyeld a kormányok hatását



Állítsd a trimmeket a vízszintes
egyenes repüléshez



A tolórudakat állítsd be, hogy a rádió
trimmje középhelyzetbe kerüljön



Kormánykitérések nagysága



Nézd meg a teljesen kitérített
kormányok hatását



Figyeld a
reakciókat:


-Csűrő:


felező
nélkül: 3 orsó 4 mp


felezővel: 3
orsó 6 mp


-Magassági
kormány:


felező
nélkül: sarkos négyszögletes bukfenc


felezővel:
kb. 30 m-es bukfenc


-Oldalkormány:


felező
nélkül: 35-40 fok


felezővel: vízszintes késrepülés



Állíts a kormányemelőkön, az ATV-n,
DR-en szükség szerint



Súlypont



1. csinálj egy fordulót függőlegesbe
döntött géppel



A: a gép
orra lesüllyed


B: a gép farka lesüllyed



A: a gép
farkába kell súly


B: a gép
orrába kell súly





(Nézd meg az „A” jegyzetet
a végén)



2. tedd a hátára a gépet



A: sokat
kell nyomni a magassági kormányon


B: húzni kell a magassági kormányt



Motor
lehúzatás









1. Repülj vízszintesen egyenesen, majd
vedd le a gázt



A: a modell
kissé süllyedve repül tovább


B: a modell
hirtelen merül


C: a modell emelkedik



A: jó


B: növeld a
lehúzatást


C: csökkentsd a lehúzatást



2. Repülj vízszintesen egyenesen, majd
húzd fel függőlegesbe a gépet



A: a modell
egyenesen megy fölfelé


B: a modell
a kabintető irányába húz


C: a modell a futómű felé húz



Állásszög



Gáz nélkül meredeken süllyedj nagy
magasságból, magassági kormányt engedd el (nézd meg a „B”
jegyzetet a végén)



A: a modell
egyenesen süllyed


B: a modell
a kabintető irányába húz


C: a modell a futómű felé húz



A: jó


B: növeld a
szárny vagy a vízszintes vezérsík állásszögét


C: csökkentsd a szárny vagy a
vízszintes vezérsík állásszögét



Késrepülés
pályája









Vízszintes repülésből fordítsd késbe a
gépet, jobbról is, balról is, oldalkormánnyal tartsd vízszintesen



A: a modell
pályája nem változik


B: a modell
pályája a kabintető felé hajlik


C: a modell pályája a futómű felé
hajlik



A: jó


B: vagy vidd
hátrébb a súlypontot vagy növeld a szárny állásszögét vagy mixelj
magassági kormány le irányt az oldalkormány kitéréshez


C: a B fordítottja



Szárny
egyensúly






1. egyenes vízszintes repülésből tedd a
hátára, engedd el a csűrőt



A: semelyik
szárnyvég nem kezd el lógni


B: bal
szárny lóg


C: jobb szárny lóg



A: jó


B: a jobb
szárnyvégre tegyél súlyt


C: a bal szárnyvégre tegyél súlyt



2. repülj vízszintesen magadtól/feléd
csinálj szűk húzott, majd nyomott bukfencet



A: a modell
vízszintes szárnnyal jön ki a figurából


B: a bal
szárny lóg a figura után


C: a jobb szárny lóg a figura után



Motor elhúzatás



Repülj vízszintesen magadtól távolodva,
majd húzd fel függőlegesbe a gépet



A: a modell
egyenesen repül


B: a modell
balra kanyarodik


C: a modell jobbra kanyarodik



A: jó


B: növeld a
jobbra huzatát


C: csökkentsd a jobbra huzatát



Csűrő differenciál (differenciál:
lefelé kevesebbet mozdul a csűrő, mint felfelé)



Repülj magad felé, húzd fel
függőlegesen a gépet magad előtt. Engedd el a kormányokat, majd
csinálj fél orsót



A: a gép
iránya nem változik


B: a gép
iránya a csűréssel ellentétesen változik


C: a gép iránya a csűrés irányába
változik



A: jó


B: növeld a
differenciált


C: csökkentsd a differenciált



V állás



Vízszintes repülésből fordítsd késbe a
gépet, jobbról is, balról is, oldalkormánnyal tartsd vízszintesen



A: a modell
nem fordul ki semerre


B: a modell
az oldalkormány irányába fordul ki


C: a modell az oldalkormány irányával
ellentétesen fordul ki



A: jó


B:
csökkentsd a V állást


C: növeld a
V állást





(vagy mixelj csűrőt az oldalkormányhoz
a megfelelő irányba)






A”:
ez a két eljárás a súlypont meghatározására csak hozzávetőleges
eredményt ad. Kezdd a tervező által javasolt súlypont beállítással,
vagy a MAC (mean aerodinamyc cord) 25-35% -áról. Az optimális
súlypont beállítás további figurák közbeni tesztelést igényel. Ennek
a tesztnek az eredménye csak egy jó közelítést ad.





B”:
a segédlet e része kissé homályos az alábbiak miatt: a vízszintes
repülés fenntartásához egy szimmetrikus profilú repülőnek pozitív
(általában 1 fok alatt) megfúvási szöggel (AOA: angle of attack) kell
repülnie. Ez a pozitív szög biztosítja a felhajtóerőt a vízszintes
repüléshez. Ha a repülő az orrnehéz tartományba trimmelt (ez kell a
hosszstabilitáshoz), akkor kissé húzott magassági kormány trimmet
kíván a vízszintes repüléshez. Ugyanez igaz a 0/0 szárny/vízszintes
vezérsík szögállású gépekre is. Éppen ezért az ily módon trimmelt
repülő a kabintető felé fog húzni az egyenes elengedett kormánnyal
történő meredek süllyedésnél, mivel a magassági kormány szabályozza a
szárny megfúvási szögét.





Ezt a pozitív
megfúvási szöget (AOA) pozitív állásszög beállításával is el lehet
érni, mely nyomott magassági trimmet igényel a vízszintes repüléshez.
Így a gáz nélküli meredek süllyedés egyenes lesz elengedett
kormányokkal. Jelentős összefüggés van a szárny állásszög változás és
a súlypont helyzet között, ezért a legelőször a súlypont helyzetet
kell beállítani.





Természetesen a
repülő kitrimmelése egyéni megszokás, ízlés alapján történik, az
alapvető szabályok figyelembevételével.